Pages

Thursday, November 15, 2018

Subtraction Board Game

Zakiyyah akan menduduki assessment untuk kemasukan ke SRITI hari Sabtu ni, 17/11/2018. It's just a simple test (as they claimed), untuk menilai pada level mana anak kita sekarang supaya cikgu-cikgu boleh decide on the best ways to help the kids later when the school starts.

Ibu memang berhajat untuk masukkan anak-anak ke sekolah agama. And SRITI offers pembelajaran yang combine each subject bersama pelajaran agama. Buku-buku semua subjek juga dimasukkan ayat-ayat Al-Quran. Pendek kata, SRITI menggunakan approach Quranic Lessons dalam semua subjek. InsyaAllah.

Untuk latihan Matematik hari ini, Zakiyyah belajar Subtraction using this board game. Boleh download Freebies Subtraction Games di sini.



Ibu tak ada dadu. So ibu gunakan poker card 1-6. Mix it up, Zakiyyah cabut satu card, dan move according to the number. Kami gerakkan tiny eraser giraffe tu, then tandakan soalannya guna stiker. 



Zakiyyah salin semula soalan pada kertas dan selesaikan. Then mark jawapannya menggunakan Dot Marker. Boleh juga guna pompoms, batu kecil, or anything sebagai penanda jawapan. 





Zakiyyah kata bes main camni. Alhamdulillah. Actually lagi bes bila ada kawan main. Each menggunakan Dot Marker warna berlainan. Merah lawan hijau misalnya. Game tamat bila semua jawapan sudah ditanda. So pemenang dipilih berdasarkan warna siapa paling banyak ditanda pada jawapan. 

Next time kita main dengan kawan, ok kakak? InsyaAllah.


No comments:

Post a Comment